Het was fantastisch weer gisteren, en dat was te merken. Iedereen is massaal naar buiten gegaan en gaan wandelen, en natuurlijk maar al te vaak met onze trouwe viervoeters er bij. Super gezellig toch!

Maar wat niet iedereen ziet is hoe vermoeid en uitgeput vele van deze honden waren. ik heb zoveel honden zien wandelen die nog amper vooruit geraakte en sommige die zelfs verschijnselen van zuurstoftekort hadden! En een eigenaar die daar geen oog voor heeft.

Ik begrijp het wel, eindelijk goed weer, lentekriebels enzo. Maar als je heel de winter amper bent gaan wandelen met je hond, is het niet echt feir om nu kilometers te gaan doen met je hond! jij bent deze winter waarschijnlijk meer actief geweest dan je hond. Dus jij hebt misschien nog een redelijke conditie, bij jouw hond ligt dat misschien net iets anders.

Als je heel de winter elke dag bent gaan wandelen, dan is zijn conditie waarschijnlijk nog wel goed genoeg om nu enkele kilometers te gaan stappen.

Maar laat ons even eerlijk zijn met onszelf, dit is bij vele onder ons niet het geval. Je denkt misschien dat het niet veel kwaad kan, maar je hond kan niet aan jouw vertellen wanneer het te zwaar wordt, dat hij stijf is of hij misschien gekwetst is.

Ik wil niemand veroordelen, maar wel iedereen even wakker schudden. Denk aan de conditie en fysieke capaciteit van je hond. Dus wil je met het beter weer meer en langer gaan wandelen? Wil je blessures bij je hond vermeiden? Wil je je hond niet 2 dagen laten afzien omdat hij stijf is?  Werk dan aan de conditie van je hond, hier enkele punten om in acht te nemen.

  • Doe een warm up

het klinkt misschien een beetje overbodig, maar dat is het niet. Ook als je niet de intentie hebt om te gaan lopen maar enkel wil wandelen is dit van belang. Hoe doe je een warm-up? wandel eerst even vlot door, eventueel je hond laten draven als je dat kan. laat je hond dan enkele stretching oefeningen doen zoals een buig, draai, sfinks-halfrol, poten geven en rekken, beertje, … Let wel op deze oefeningen dienen traag en gecontroleerd te gebeuren. Als je een uur gaat wandelen zou je ongeveer 15 minuten moeten opwarmen en 15 min een cool down. Let op, zeker bij koud weer is de opwarming van groot belang en kan je die best langer doen, dan hebben de spieren meer tijd nodig om op te warmen.

  • Intervaltraining

Bij intervaltraining denken de meeste onder ons aan lopen, maar dit kan ook voor wandelen. Je kan je tempo afwisselen van traag naar sneller. Afhankelijk van de grootte van hond kan je je hond laten draven en dan weer even stappen. De duratie van het vlotte tempo bouw je elke dag geleidelijk aan op.

  • Regelmaat

Afhankelijk van je tijd, ras en ja weersomstandigheden kan je vaker of langer gaan wandelen. Een kleinere hond houd het minder lang vol, ook kortsnuitige honden zoals franse bulldogs kunnen geen lange wandelingen aan. Maar het blijft voor elk ras interessant voor regelmatig “korte” wandelingen te doen tov een grote wandeling per dag. Want net als inspanning is ook ontspanning  van groot belang, zeker als je conditie wil opbouwen.

  • Cool down

Als je een warm-up doet is het ook logisch dat je een cool-down invoert. Op zich is dit niet moeilijk, je wandelt rustig op een gelijkmatig tempo. Je kan ook enkele stretchoefeningen in brengen om verzuring van de spieren tegen te gaan (stretch oefeningen zie warm-up).

  • Lees je hond

Kijk naar de lichaamssignalen van je hond. Naarmate je hond meer vermoeid geraakt krijg je volgende signalen te zien:

  • hijgen,
  • versnelde ademhaling,
  • tong komt langer uit de mond te hangen,
  • tempo vertraagt,
  • de tong maakt een krul,
  • kwijlen,
  • knorrende ademhaling (zeker bij kortsnuitige),
  • tong wordt blauw (zuurstoftekort),
  • geen aandacht meer,
  • trillen van de spieren,
  •  …

Dit zijn zeer belangrijke signalen om in de gaten te houden!

De tong is een zeer duidelijke indicator, je ziet ze precies langer worden, daarna gaat ze meer en meer krullen en in extreme gevallen word ze blauw. Je zou moeten stoppen vanaf dat de tong begint te krullen. Ben je nog ver van huis? neem dan een pauze van min 15 min. Begint de tong blauw te zien? Onmiddellijk stoppen!!! dit betekend zuurstoftekort en kan ernstige schade veroorzaken!

En nu aan de slag! Werk samen aan je conditie, zo kan je tegen de zomer samen genieten van lange wandelingen in het zonnetje.